tirsdag den 1. maj 2012

Jeg har fibromyalgi...

Jeg vil prøve at være mere åben omkring mig selv,
og måske skabe større forståelse for 'usynlige' sygdomme...

Fibromyalgi?
Forstyrrelser i centralnervesystemet medfører en række
forskellige symptomer, hvoraf udbredte smerter og hurtig
udtrætning er nogle af de mest markante.
Sygdommen kan på nuværende tidspunkt ikke helbredes,
men med den rette støtte og behandling kan de ramte oftest
opnå et aktivt og tilfredsstillende liv trods kroniske smerter.

Symptomer:
De hyppigst forekommende symptomer i forbindelse med
fibromyalgi er følgende:

- udbredte smerter
- hovedpine/migræne
- hukommelses- og koncentrationsproblemer
- problemer med immunforsvaret
- hurtig udtrætning
- forøget stressfølsomhed
- svimmelhed (har jeg ikke)
- irritabel blære og tyktarm
- søvnforstyrrelser
- øget lyd- og lysfølsomhed
- problemer i bevægeapparatet
- tørre slimhinder
- tand- og kæbesmerter (har jeg ikke)
- forøget risiko for angst og depression
Ovennævnte er ikke en facitliste,
og den enkelte fibromyalgiramte har ikke nødvendigvis alle symptomer.

10 kommentarer:

  1. Jeg kender flere der har fibromyalgi og kan derfor godt føle med dig. Det er rigtig nok at det er en "usynlig" sygdom, men den gør nas!

    SvarSlet
  2. Du har ret... jeg har (desværre) en evne til at holde smerterne for mig selv. Og jeg kan smile og være serviceminded, når jeg er sammen med andre mennesker. Det er derfor sygdommen måske er extra 'usynlig' for mig... Men dette er et tiltag fra min side, til at være mere åben. På tide vil nogen mene efter 13 år med smerter, men hvor er det dejligt at have en have... God 1. maj til dig, og vi skrives ved... knus.

    SvarSlet
  3. Ja det er en velsignelse at have en have når man har det sådan, kender det alt for godt..
    Jeg holder specielt meget af den stilhed det er at være derude, og at der er højt til loftet...

    SvarSlet
  4. Åh ja stilheden... og få lov til at gå i sit eget tempo, som hverken er langsomt eller 'forkert' når man er i haven... tak for hilsen Susanne og god. 1. maj... knuz

    SvarSlet
  5. Hej..jeg synes at jeg kan fornemme at der er en del havebloggere, som har forskellige sygdomme eller skavanker, som de må leve med. Og det tyder på at haven og havearbejdet, er med til at forbedre livskvaliteten for mange...så længe man selv kan bestemme farten og hvor meget der skal laves.
    Jeg tror også at livet bliver lidt mere udholdeligt, når fuglene fløjter og solen skinner - alt er frodigt og blomstrer, selvom smerterne er der.

    SvarSlet
  6. Du har helt ret Bente... tak for din hilsen... og fortsat god 1. maj til dig... knus

    SvarSlet
  7. Kære fru Leger
    Tak for din søde hilsen. Hvor er du en bemærkelsesværdig kvinde, - at du - selvom du lider at denne smerteplagede tilværelse, - kan trodse den - og formå at have overskud til have og blog. Det er bare godt gået.

    Jeg håber det giver dig energi i hverdagen. Haven har selv givet mig ro, - og her kan jeg mærke sig selv, - og bare være. Haven dømmer ikke en. OG hvad er vigtigere - den kærlighed man giver den kommer næsten altid igen.

    Jeg håber du får en dejlig sommer fru Leger. Håber vi ses igen.

    Knus herfra
    Evigglade

    SvarSlet
  8. Hvor er du sød Eva... jeg prøver at leve efter devisen..
    'husk at leve, og ikke KUN overleve' og der er dage hvor jeg er mere 'på' end andre... smiler... men din søde besked kan jeg leve højt på LÆNGE... Jeg håber du har haft en dejlig 1. maj... knus Pernille.

    SvarSlet
  9. Kære Pernille

    Jeg studerer Folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet og skriver speciale om fibromyalgipatienters brug af alternativ medicin og hvorvidt dette afhænger af/påvirker den mentale styrke. I forbindelse med mit speciale, googlede jeg "fibromyalgi + blog" og blev ledt herind. Jeg er ked af at du må kæmpe med denne onde sygdom, jeg kender den selv personligt, da min mor ligeledes er "fibber".

    Jeg skal gennemføre en spørgeskemaundersøgelse, som bliver distribueret gennem Dansk Fibromyalgi-Forening. Jeg mangler dog 2-3 personer, som vil afprøve spørgeskemaet, for at se om det giver mening og er forståeligt for målgruppen. Jeg vil derfor høre om du eventuelt har tid til at bruge ca. 15 minutter på at kigge spørgeskemaet igennem?

    Linket til selve spørgeskemaet:
    https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=KSTE9USA3N3P

    Jeg håber meget du har tid og lyst til at hjælpe, hvis du har, modtager jeg rigtig gerne din respons på min mail: l.loevgreen@gmail.com

    Bedste hilsner
    Line Løvgreen Thomsen

    SvarSlet
  10. Du siger det har taget dig 13år at blive synlig med sygdommen, selv kender jeg det desværre al for godt. Da jeg har fibromyalgi på 24 år og har selv det svært med at blive synligt da vi al for ofte bliver mistolket . Jeg har fundet min have som trøster og finder haven som god terapi....når jeg står ansigt til ansigt med min formåen så er det jeg mærker sygdommen på sit værste og så får jeg bare mere lyst til at gøre mere i haven fordi det er mig der skal bestemme over min krop og ikke kroppen over mig....det har gjort at jeg bid for bid kan erobre flere timer....jeg er også begyndt at dyrke keramikkens vej ...så derfor dejligt at møde dig her...skøn keramik du laver..hilsen grethe

    SvarSlet

TAK...
Det er altid dejligt med en kommentar på mine indlæg.
Forhåbentlig skrives vi ved.
KNUZ